Jste zde

Domů » Léto » Zábava, akce

Železnice Ferrovia

Stará železnice Ferrovia della Val di Fiemme
Autor: Snazzo

Železnice Ferrovia della Val di Fiemme byla vybudována jako úzkorozchodná železniční trať ve stejnojmenném údolí v Itálii, mezi místy Ora v Jižním Tyrolsku a Predazzo v Trentinu.

Již v roce 1910 byl zahájen projekt vedený společenstvím Magnifica Comunità Val di Fiemme při ministerstvu železnic a práce byly svěřeny jednomu italskému inženýrovi. S vypuknutím první světové války byly ovšem všechny plány zastaveny.

Se vstupem Itálie do války v roce 1915 se ukázalo, že silnice, které v Dolomitech byly postaveny, zdaleka nevyhovují pro válečné účely a opět se tedy začalo uvažovat o starých plánech na stavbu železnice.

Ještě předtím však bylo zvažováno několik variant, například plány na vybudování ozubnicové dráhy Ora - Pausa, nebo lanovek a lanových drah, až dostala nakonec v roce 1916 zelenou stavba právě již zmíněné úzkorozchodné železnice.

První fáze výstavby

Jednalo se o období od února 1916, nejprve se začalo se stavbou vlakového nádraží (s délkou 1500 m a šířkou 100 m šlo o největší nádraží úzkorozchodné železnice v celém Rakousko - Uhersku) na 900 pilotech.

Stavby se zúčastnilo na 6000 pracovníků, včetně 2100 vojáků a 3600 vězňů. V zimě 1916/1917 byly veškeré práce přerušeny kvůli katastrofálním povětrnostním podmínkám.

První úsek měřil 45 km a bylo tam současně i šest tunelů s celkovou délkou 786 m, sedm viaduktů s celkovou délkou 307 m a 8 mostů s celkovou délkou 168 m. Rozchod kolejí byl 760 mm, sklon až 42 promile a nejmenší poloměr činil 60 metrů. Během výstavby této "polní" vojenské dráhy bylo využito železnice s rozchodem 600 mm.

Druhá fáze výstavby

S výstavbou druhé části bylo započato ihned po příjezdu prvního vlaku do Castella. Původně měla na železnici od Cavalese navazovat silnice. Těmto úmyslům ale nakonec zabránily válečné události (ostřelování tohoto úseku od srpna 1916 italskými vojsky).

Následovala stavba železnice směrem k jižnímu svahu údolí s několika dalšími viadukty. V listopadu 1917 tudy začaly jezdit první nákladní vlaky s materiálem až do městečka Rio Sadole a první vlak ve směru na Predazzo jih pak vyjel 18. ledna 1918.

Trať

V letech 1917 až 1927 byla dráha využívána především pro přepravu dřeva. 1. února 1919 železnici převzala společnost Ferrovie dello Stato a stejný den bylo započato s pracemi na rozšíření dráhy ze stanice Predazzo - jih na Predazzo Centro.

Ve dvacátých letech 20. století zavládl kolem železnice klid a jízdní řád pro osobní přepravu představoval pouze tři vlaky denně v každém směru. Cestovní čas od Ory přes sedlo San Lugano do Predazza byl 3 hodiny a 55 minut.

Elektrifikace

V důsledku privatizace a elektrifikace trati italská správa železnic od roku 1929 změnila rozchod kolejnic na 1 m a nechala vybudovat elektrickou trakci, o čemž se uvažovalo již v počátcích výstavby.

Pro elektrický provoz byla zakoupena i nová kolejová vozidla a elektrická zařízení, slavnostní zahájení elektrického provozu se konalo 28. října 1929.

Úpadek

S elektrifikací trati se doba jízdy zrychlila na 2 hodiny a 15 minut. V roce 1932 jezdilo tam a zpět deset osobních vlaků denně. Železnice pak plnila po desetiletí svou roli, a to i za 2. světové války při rostoucím spojeneckým bombardování a odstřelování trati.

V roce 1957 bylo přijato rozhodnutí o zastavení provozu železnice. Přestože toto zastavení provozu bylo naplánováno již na rok 1960, vlaky jezdily až do 10. ledna 1963. Náhradní italské autobusy byly totiž dodány pozdě.

Stará železniční trať se zachovanými tunely, viadukty a mosty je nyní oblíbenou tratí pro cyklistiku a hraje významnou roli v jihotyrolském cestovním ruchu.

Cesta pro kola místo železnice Ferrovia della Val di Fiemme
Autor: Snazzo

Místo

Sedlo San Lugano 46° 18' 38.052" N, 11° 23' 47.04" E
Location

Val di Fiemme na FB